Jakie korzyści niesie za sobą stosowanie AdBlue?

AdBlue to roztwór zdemineralizowanej wody i mocznika 32,5%, który stosuje się w silnikach wysokoprężnych. Jego zadaniem jest zmniejszenie emisji tlenków azotu przy zastosowaniu technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Na czym polega SCR i jakie zalety ma stosowanie AdBlue? 

AdBlue powstaje przy użyciu specjalnych technologii i musi spełniać normę ISO 22241-1. Mocznik wykorzystywany do produkcji AdBlue jest wytwarzany za pomocą specjalnej technologii, podobnie jak oczyszczona woda. W silniku pod wpływem wysokiej temperatury roztwór przekształca się w amoniak, który wchodząc w reakcje chemiczne, neutralizuje szkodliwe tlenki azotu. Substancje te ulegają rozpadowi i nie przedostają się do atmosfery, a w wyniku reakcji powstaje nieszkodliwy azot i para wodna. 

Takie rozwiązanie jest możliwe do zastosowania w różnych typach pojazdów z silnikami wysokoprężnymi od samochodów osobowych po autobusy i ciężarówki. Od stycznia 2016 roku, od kiedy obowiązuje norma Euro 6, stosowanie AdBlue jest konieczne dla większości pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Samochód nie może wydzielać więcej niż 0,08 g/km cząsteczek tlenku azotu. Niestety, większość starych samochodów przekracza tę normę, jeśli nie jest zastosowany AdBlue. 

Stosowanie AdBlue jest łatwe  

Jeszcze kilka lat temu kierowcy martwili się o dostępność AdBlue. Dzisiaj  stosowanie go jest dzisiaj bardzo proste. Dystrybutor do AdBlue można znaleźć na stacjach paliw i w warsztatach samochodowych. Wskazaniem do uzupełnienia płynu jest zapalenie się kontrolki. Niebieski korek wlewu najczęściej znajduje się obok wlewu oleju napędowy. Nieraz można go znaleźć pod dywanem bagażnika, po drugiej stronie wlewu oleju napędowego, czasami w innym miejscach. Instrukcja pojazdu zawiera szczegółowe informacje na ten temat. 
Zbiorniki zainstalowane w samochodach mogą pomieścić od kilkunastu do kilkudziesięciu litrów. Taka ilość AdBlue wystarcza na minimum 10 tysięcy kilometrów, nie trzeba więc często martwić się o to, że płynu może zabraknąć. Trzeba natomiast pamiętać, że płyn ma tendencję do krystalizowania się już nieco poniżej -10 stopni Celsjusza. Problem ten rozwiązuje się poprzez instalowanie grzałek we wnętrzu zbiorników. Czasami jednak po zapaleniu silnika przy dużym mrozie kryształki mogą zatkać układ wtryskowy i spowodować awarię. Na szczęście takie sytuacje zdarzają się rzadko.